Mikrostrukturell evaluering: Ukas singler




Trollfest – «Twenty Miles an Hour»

Ute nå via Napalm Records

Trollfests deltakelse på det årlige melodi grand prix-spetakkelet var tydeligvis bare en godt planlagt promo-manøver for å hinte til den kommende skiva ‘Flamingo Overlord’. Bandets maniske og tøysete bidrag «Dance Like a Pink Flamingo» er oppført som skivas åpningsspor, og nå som den omdiskuterte låtskriverkonkurransen er over har bandet sett sitt snitt til å slippe enda en singel fra skiva, en låt ved navn «Twenty Miles an Hour». Fra de to låtene og det prangende, rosa platecoveret å dømme har Trollfest omfavnet sine flåsete og kommersielle aspekter 110%, hvilket setter dem i dialog med det nyeste låtmaterialet fra band som Shining og Bokassa.

«Twenty Miles an Hour» er en hyperaktiv, punchy og arena-klar låt om å drikke og kjøre mot kjøreretningen. Trollfests instrumentelle arsenal er rampete og variert som alltid, med airhorns, trekkspill, tutende biler og en synth som skjærer godt i øregangene. Versene byr på bandets patenterte «Balkanske metall», mens refrengene er av den samme overdimensjonerte og bombastiske typen som vi fikk servert på bandets MGP-bidrag. Det særeste elementet på «Twenty Miles an Hour» er nok dog broen, som kombinerer Stevie Wonders clavinet med rap-flow som er corny nok til å ta oss helt tilbake til sjangerens tidligste aktører i Sugarhill Gang. «Twenty Miles an Hour» kommer nok til å splitte den metall-konsumerende befolkning i to (slik mye Trollfest gjør), men i mine øyne er det lite grunn til å kjefte på et band som åpenbart har større interesse i å skrive festlige bangers enn dystre og utbroderte metall-eposer. Anbefales fans av uforsvarlig bilkjøring og rosa, langbente fugler. 

Skrevet av Fredrik Schjerve



Bizarrekult – «King Nothing (Metallica Cover)»

Signerte av Season of Mist, låta er ute via bandet selv

Det er en god stund siden Metallurgi ga Bizarrekults debutplate ‘Vi Overlevde’ ukas favoritt på bloggen – faktisk så lenge at den ikoniske elgen på platecoveret har begynt å råtne bort! Tiden i etterkant har vært svært hendelsesrik for Roman – mannen bak prosjektet – med konserter spilt i både Oslo og Trondheim, samt en platekontrakt med gigantene i Season of Mist. Dette betyr unektelig at vi har flere plater i vente de kommende årene, og at Bizarrekult kan vise seg å bli en permanent naturkraft på den norske scenen fremover. 

Men først var det altså på tide å feire et vellykket plateslipp, og dette har herr Bizarrekult valgt å gjøre via et cover av Metallicas «King Nothing»(!) fra det omdiskuterte albumet ‘Load’. Ljomende moll-akkorder og dramatisk vokal fra Roman introduserer låta på mystisk vis, før buldrende svartmetall og punchy black’n’roll leder oss gjennom vers og refreng. Bizarrekult har virkelig tvistet og tøyd på det originale låt-stilaset, og resultatet er et cover som skiller seg fra originalen i både form og uttrykk. Tematisk sett matcher «King Nothing» anti-konsumerismen til låter som «Skrik i Tomhet» fra ‘Vi Overlevde’, og spesielt den gradvis evaporerende avslutningen har et manisk preg som spiller godt sammen med låtas tekst. Bizarrekults cover av «King Nothing» er en kreativ og overraskende vending i bandets tidlige karriere, og et tegn på at Roman ikke er redd for å foreta noen dristige valg som aktør innenfor svartmetall-uttrykket. 

Skrevet av Fredrik Schjerve


Grimmferd – Når Et Lys Slukkes

Ute nå via Blodig-Gevir Records

Grimmferd har gjennom sitt korte virke vært innom mange undersjangre av ekstremmetall. En klar svartmetallidentitet etableres imidlertid ytterligere av den nye singelen «Når Et Lys Slukkes», som kanskje er prosjektets mørkeste låt hittil. Låta åpner bra, om enn litt langdrygt, med et flott gjennomført dark ambient-parti før en tung, drivende groove sparker i gang svartmetallsegmentet. Vokalen er litt for høylytt og akkordrekkene er til tider litt vel retningsløse, men de tilføyer like fullt en litt kul og underlig side til musikken.

«Når Et Lys Slukkes» lykkes i det hele tatt godt med å kanalisere en mørk atmosfære på tross av enkelte skavanker, og rundes imidlertid av fint ved at man får et gjensyn med ambienten fra begynnelsen – sånn sett fremstår låta også som en møysommelig konstruert sak.

Skrevet av Alexander Lange

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s